Over de verantwoording van de servicekosten 2012

Bespreking servicekosten tijdens voorjaarsoverleg 2013 met De Alliantie

De Bewonerscommissie heeft de volgende vragen aan De Alliantie gesteld:
Vraag:    Waar komt het verschil in elektrakosten tussen de 2 complexen vandaan? In Entrepotdok 1  zijn er minder woningen, terwijl de kosten hier al jaren veel hoger zijn.

De Alliantie antwoordt dat er eindelijk een verklaring is gevonden.[more…]In Entrepotdok 1 is één aansluiting, 
waarvan de elektrameter in juni 2012 is vervangen. De oude meter was een zogenaamde totaalmeter, waarbij op telwerk 1 het piek- en dalverbruik wordt geregistreerd en op telwerk 
2 alleen het dalverbruik. Greenchoice heeft fouten gemaakt bij het afrekenen, waardoor het 
 dalverbruik dubbel is gefactureerd. De exacte afrekeningen hebben ze nu nog niet. De 
voorlopige conclusie is dat de kosten van Entrepotdok 2 gewoon kloppen en dat de kosten 
van Entrepotdok 1 in de periode van 2009 t/m 2012 veel lager horen te zijn. Over die jaren zal aan de huurders een bedrag terug moeten worden betaald. De hoogte daarvan is momenteel nog niet bekend.

De commissie stelt het op prijs dat er nu eindelijk een antwoord is nadat zij dit opmerkelijke verschil al diverse keren hebben aangekaart bij De Alliantie tijdens de bespreking van de servicekosten. Zij geeft echter wel aan dat ze alle onderliggende nota’s wi inzien, dus ook de afrekeningen van Greenchoice.

Vraag:    De commissie vindt de opbouw voor wat betreft de schoonmaakkosten in Entrepotdok 2 van de afgelopen jaren logisch. Daar zit een verklaarbare stijgende lijn in. In Entrepotdok 1 is er echter van 2010 naar 2011 een sprong van 6000 euro naar boven gemaakt en van 2011 naar 2012 weer een daling van 5000 euro. Hoe komt dit?

De Alliantie antwoordt dat zij dit niet direct kunnen verklaren en dat zij dit spoedig zullen laten uitzoeken.