Spookbewoners?

Voor de inkomensgegevens gaat de Alliantie uit van het gezamenlijke inkomen dat de belastingdienst opgeeft. De belastingdienst telt van alle ingeschreven bewoners van het betreffende adres het inkomen op. Mochten de gegevens van de belastingdienst niet kloppen dan kan een huurder met IB60’s van alle bewoners die ingeschreven staan op het adres  (en een uitreksel van het bevolkingsregister, waarop alle ingeschrevenen staan vermeld) aangeven wat er niet klopt. De HUCO heeft hier een formulier voor, maar het mag ook in een “gewone” brief worden opgestuurd.[more…]
Huurders (en kopers ook trouwens) zijn er zelf verantwoordelijk voor dat de mensen die ingeschreven staan op het adres overeenkomen  met de gemeentelijke basisadministratie. Mochten er mensen staan ingeschreven die er niet verblijven (spookbewoners), dan kan de huurder de betreffende perso(o)n(en) in onderzoek laten nemen. Dit geldt overigens ook voor de huurtoeslag en andere subsidies en uitkeringen.

Het verdient ook aanbeveling om bij de gemeentelijke basisadministratie een zgn beperking inschrijving woonadres te laten opnemen. Hiermee voorkom je dat buiten medeweten van de hoofdbewoner(s) om iemand zich laat inschrijven. Voor bewoners die bij de aanschrijving van de huurverhoging een kopie van de boven- of ondergrens van het totaalinkomen van de belastingdienst hebben ontvangen is het eenvoudig te controleren. Op die brief staat het aantal personen vermeld die het totaalinkomen vormen.